Twee fietsdagjes - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Janna Abma - WaarBenJij.nu Twee fietsdagjes - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Janna Abma - WaarBenJij.nu

Twee fietsdagjes

Door: Janna

Blijf op de hoogte en volg Janna

18 Januari 2013 | Laos, Vangviang

Donderdag en vrijdag twee relatief korte stukken gefietst. Eerste stuk gister vanuit Vangvieng was saai, 12 km een lange rechte weg met zelfs industrie aan de weg. (In weken geen fabriek gezien, ook niet gemist), daarna ging de weg weer slingeren en werd het weer heuvelachtig. Ik had niet echt mijn fietsdag. Na ongeveer 62 km overnacht in Hinheup.
Vandaag zouden we een klein stukje doen, zo' n 40 km naar BanThalat. Dat leek me wel wat, want daar zou een grote markt zijn, waar je je een paar uur kunt vermaken en je kunt er mooi overnachten aan het meer. We troffen een marktje aan, maar niet een waar je je uren kunt vermaken, dus of dat nou DE markt was? Daarna doorgefietst naar het ressort aan het meer, zo' n 6 km buiten het dorp. Dat daarvan de laatste 1,5 km flink klimmen zijn, zeggen ze er dan weer niet bij. )-: Maar eerlijk is eerlijk, de ligging was prachtig, wijds uitzicht over een groot stuwmeer. Prijs om er te overnachten: 250.000 kip.(nog geen 25 euro) In Nederland kun je er per persoon amper van in een jeugdherberg, maar mijnheer en mevrouw vonden het te duur. Alle andere nachten betalen we zo'n 60.000 en ja, daar ga je aan wennen. Onverrichterzake de bult weer afgesjeesd dus. Dat wil zeggen Klaas. Ik vind 30 a 35 km/h hard zat en knijp dan alweer stevig in mijn remmen. Nu een plekje gevonden in Thinkeo (Thalat). Het doet hier al met al alweer een stuk rijker aan dan in de bergdorpjes. Veel luxe, stenen huizen, auto's e.d. Je kunt merken dat we dichterbij de hoofdstad Vientiane komen.
Afgelopen dagen waren de scholen dicht, zeker studiedagen voor de docenten of is het hier vakantie of een of andere nationale feestdag? Het laat zich raden.
Onderweg veel meiden gezien met bleke gezichten. Ze smeren het in met een witte crème. Het ziet er niet uit, die lijkbleke koppies, maar tja... zo heeft elke cultuur zijn eigen schoonheidsidealen natuurlijk. Ik ben blij dat ik lekker bruin bak op de fiets.

62, 68 km gefietst totaal 731,59 km
54,9 km gefietst totaal 786,49 km

• 20 Januari 2013 - 20:33

Johannet :

Lieve Janna
    Leuk, echt een Janna-markt. Jammer dat je niet zoveel ruimte hebt voor souvenirs voor je vrienden. ;-)