Prachtig zandpad naar de 4000 eilanden - Reisverslag uit Don Không, Laos van Janna Abma - WaarBenJij.nu Prachtig zandpad naar de 4000 eilanden - Reisverslag uit Don Không, Laos van Janna Abma - WaarBenJij.nu

Prachtig zandpad naar de 4000 eilanden

Door: Janna

Blijf op de hoogte en volg Janna

30 Januari 2013 | Laos, Don Không

Gistermorgen (dinsdag) richting de 4000 eilanden gaan fietsen. Klaas vond op de GPS uit dat er een weggetje direct langs de Mekong was. Ik vermoedde dat dat het pad was dat ik gister even ingeslagen was op de terugweg van de tempel op zoek naar de kerk. Dat klopte. Dit pad bleek zo'n 80 km door te lopen. Over dit prachtige zandpad wat de meeste tijd goed te befietsen was (met ook wel hotsebots stukken natuurlijk) verder afgezakt naar het zuiden. Soms was het pad niet breder dan onze fiets, dan verbrede het zich weer tot fietspadbreedte. We kwamen van het ene dorpje in het andere. En staken riviertjes over over bamboebruggetjes. Ik vond het een van de mooiste fietsroutes tot nu toe, denk ik. We schoten voor geen meter op, want hier en daar moest er natuurlijk weer even lekker wat gedronken worden. 's Middags werden we bijna ingesloten door alle kinderen van een schooltje wat net uitging. Ze vonden ons razend interessant en dromden allemaal om ons heen. Klaas zorgde voor wat entertainment en had alle aandacht, maar toen ik mijn fototoestel tevoorschijn toverde, draaiden ze zich direct allemaal om naar mij. Prachtig om te zien! Er was ook een bredere nieuwe gravelweg gemaakt, de bruggen waren echter nog niet aan autoverkeer aangepast, dus heerlijk rustig! Af en toe ook wel wat stukken op de nieuwe gravelweg gefietst om wat meer op te schieten. Toch leken we de beoogde 80 km niet te gaan halen voor donker en hoewel de dorpjes waar we door kwamen prachtig waren, was er geen guesthouse te bekennen. Het leek me eigenlijk wel avontuurlijk om bij mensen thuis te overnachten, dus ik vond het niet zo erg. Voorzichtig begonnen we zo rond 17.00 uur hier en daar maar eens te informeren of we ergens slapen konden. Verschillende mensen noemden steeds hetzelfde dorpje, wat steeds weer net iets anders klonk en wij maar moeilijk konden onthouden en ze wezen steevast verder de weg af. Qua afstand is het lastig inschatten hoever je dan nog moet. De eerste had het over ongeveer 6 km, na nog een tijdje fietsen, was het opeens 10, na nog weer een stuk was het nog 2. Dat geeft de burger moed, want inmiddels was het al donker en fietsen op een onverharde weg met hier en daar kuilen en geen verlichting is weer een verhaal apart. Na die 2 km, bleek het vanaf daar nog weer 3 km te zijn. Maar uiteindelijk bereikten we Muang Moun (ofzo) en vonden we een guesthouse.
Vandaag (woensdag) onze weg vervolgd. Vandaag grotendeels op de gravelweg gebleven. Daar reden we Max uit Portugal nog tegen het lijf, die ook aan het fietsen was. Hij zag de Terschellingsticker op Klaas zijn fiets en vertelde dat hij daar verschillende jaren voorstellingen had gegeven.
Na zo'n 20 km met een pontje over naar Don Kongh. Op dit 'Terschelling' van Laos een rondje gefietst. In het dorpje Muang Seng geluncht, daarna doorgefietst naar Muang Kongh. Een sfeervol dorpje wat erg op toerisme is ingesteld. Behalve in dit dorpje is het verder een erg stil eiland, waar niet veel te beleven is. Nog even een duik genomen in de Mekong in mijn sarong, want zo hoort dat hier voor vrouwen.

68,74 km gefietst totaal 1339,13 km
56,40 km gefietst totaal 1395,53 km

• 30 Januari 2013 - 20:11

Petra:

He Janna,

Super tof om je verhalen te lezen! Klinkt heerlijk. T is echt een wereld op zich die fietsers lijkt het! Geniet er lekker van, echt een super ervaring!
    Liefs.. wij gaan hier gewoon weer aan t werk

• 30 Januari 2013 - 21:35

Jannet:

Wat heb je het daar goed meid! Ik ben weer helemaal bij. Hoop dat je wel weer kunt wennen als je straks terug bent...Wat een lekker vrij leventje!! Groetjes uit winderig en regenachtig Rotterdam :)

• 31 Januari 2013 - 20:06

Joha:

klinkt als paradijs op aarde...

• 31 Januari 2013 - 22:35

Foeke:

Hey stoere bikers, groeten uit mooi Lunteren. Vreemd jullie verhalen te lezen en foto's te zien van zo'n warme omgeving. Ik zit te bibberen achter de computer, de electrische deken roept...Doei.