Met de bus naar Pakse - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Janna Abma - WaarBenJij.nu Met de bus naar Pakse - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Janna Abma - WaarBenJij.nu

Met de bus naar Pakse

Door: Janna

Blijf op de hoogte en volg Janna

25 Januari 2013 | Laos, Khwaeng_Savannakhet

Donderdagmorgen de 24e op de markt van Nongbok wat eten ingeslagen om te ontbijten en wat voor onderweg. Daarna het laatste stuk naar Savannaketh gefietst. Het schoot lekker op over de leuke route. Vroeg in de middag al in Savannaketh, hoewel de 3e stad van Laos een rustig stadje dat meer als een dorp aan doet. Hier lekker weer wat zitten internetten. Vrijdag met de bus naar Pakse, zo'n 200 km zuidelijker. Daar in de buurt willen we nog naar Bolavenplateau en de 4000 eilanden. Ik heb gelezen dat je op het Bolavenplateau een soort trekking kunt doen, met zipwires door de bomen, abseilen door watervallen en overnachten in boomhutten. Dat lijkt me wel wat ter afwisseling van het fietsen. Als het een beetje betaalbaar is, ga ik daar voor denk ik.
Zo'n busreis is ook een belevenis apart. Op het busstation wordt er al van alles in het bagageruim geladen en op het dak gehesen, onder andere onze fietsen. Je staat er versteld van wat er naast mensen nog allemaal aan vracht meegaat in zo'n bus. Elk vrij plekje wordt benut en veiligheidsvoorschriften kennen ze hier w.s. niet. Niets is minder waar als je denkt dat bij vertrek de bus al vol zit. In het gangpad worden zo nog wat grote, zware zakken rijst geschoven en opeens verschijnen er ook allemaal plastic krukjes waarop mensen nog plaatsnemen in het gangpad. Wanneer bij een volgend dorpje er mensen uit moeten of er een plaspauze ingelast wordt, klautert iedereen gewoon over de zakken rijst en krukken naar buiten. Ondertussen proberen er dan ook nog dames naar binnen te komen om hun spiesen van de barbeque te verkopen. Zo doe je dan ongeveer 5 uur over een rit van 200 km. Tegen 17.00 uur aangekomen in Pakse. Wat mij betreft het mooiste moment van de dag hier. Alles licht dan prachtig op in het warme licht van de ondergaande zon. Een leuk guesthouse gevonden met een hele grote kamer. Lijkt wel een zaaltje.

82,43 km gefietst totaal 1184,57 km
4,07 km gefietst totaal 1188,64 km