Bolavenplateau - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Janna Abma - WaarBenJij.nu Bolavenplateau - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Janna Abma - WaarBenJij.nu

Bolavenplateau

Door: Janna

Blijf op de hoogte en volg Janna

27 Januari 2013 | Laos, Khwaeng_Savannakhet

...Ik zit al sinds vrijdag in Pakse helemaal in het zuiden, maar dat pakt de computer op een of andere manier niet. als je op het kaartje klikt en naar beneden scrolt, zie je het wel liggen.

Foto's houden jullie tegoed, want internet is vreselijk traag hier!

Vanmorgen (zondag) tegen 8 uur opgepikt met het busje voor de tourtocht over het Bolavenplateau. Het busje zat helemaal vol, met een aantal mensen ervan wat meer contact en dat was leuk. Het schiet wel lekker op zo met de auto de bulten op, maar het geeft wel veel meer een 'ik sta er bij en ik kijk ernaar- gevoel'. Als fietser ben je toch gewoon meer onderdeel van, al was het alleen maar van het verkeer. Op zich was de tocht wel aardig. Een paar mooie watervallen gezien en wat koffietelers bij langs geweest. Liever had ik er echter wel wat meer rondgebanjerd i.p.v. even kijken en dan de bus weer in. Maar tja...
We bezochten ook een dorpje waar een bepaalde stam woonde. Beschamend vind ik het, zo'n auto vol toeristen die dan uitgelaten wordt om naar andermans armoede te kijken. De mensen en zelfs de kinderen lijken ook te denken: Daar heb je weer zo'n groep. Hier geen kinderen die enthousiast aan komen rennen en al zwaaiend en springend 'Sabaidie Falang!' roepen. De mensen ondergaan gelaten dat er foto's gemaakt worden. Ik denk dat de meesten zich verlegen voelden met de situatie en van de weeromstuit niet meer wisten hoe te handelen. Ik ook niet echt, maar ik vond dat ik op zijn minst kon groeten, sommigen van de groep deden dat niet eens. Op het eind kwam een oud vrouwtje aanlopen met een tros bananen, die van haar gekocht. Een stel kleine ukken kwam vragen om een pen. Die had ik niet, maar een banaantje ging er ook wel in. Dat leverde dan vast weer een mooi plaatje op, ik op hurken tussen schamel geklede pukkies banaan uitdelend, maar niemand zag het en ik vond het ook wel best zo. Voor niemand is dit leuk volgens mij. Voor de bewoners niet, voor ons ook niet. Je weet soms ook niet waar je goed aan doet. Belangstelling tonen pakt ook niet altijd goed uit, dat schept maar weer verwachtingen en als je daar niet aan voldoet, stelt het extra teleur. Zo verging het me bij een weversdorpje waar we daarna gingen kijken. Belangstelling tonen en vragen naar een prijs, betekent; 'klant'. Soms vergeet ik dat gewoon. Wanneer je dan toch niks koopt, is de teleurstelling groot, ze leken nu zelfs beledigd. Ik kan het me ook voorstellen en zou als ik in hun schoenen stond w.s ook de pest in hebben over die rijke stinkerds die in busladingen langs komen, maar kopen ho maar! Ik wen nooit aan dit soort ellendige situaties. Wil er geen deel vanuit maken, maar dat doe ik natuurlijk wel. Dat het niet went, is natuurlijk maar goed ook. Wellicht kun je inderdaad dit soort uitstapjes wat dat betreft maar beter mijden. Als je aan komt fietsen, kom je toch heel anders 'binnen'.

  • 27 Januari 2013 - 16:13

    Martijn:

    Kan ik me voorstellen dat dit soort situaties lastig zijn ja. Waar doe je goed aan?

    Dank voor alle verslagen, mooi om te lezen!!

  • 27 Januari 2013 - 20:56

    Johannet:

    Blijkt maar weer: een super toerist zul je wel nooit worden. dat siert je...
    Liefs

  • 28 Januari 2013 - 12:43

    Claudia:

    Lieve Janna.

    Toch wat anders dan Malta.. Geniet nog verder en mijden idd, bezoekjes zoals bovenstaand.

    Knuffel! Claudia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janna

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 22349

Voorgaande reizen:

02 Januari 2013 - 01 Maart 2013

Op fietse in Azie

28 Oktober 2007 - 12 November 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: